f1

 

 

ajánlott felbontás
1024x 768

 

 

 

 

 

 

f

 

>>letölthető házirend (word formátum)>>

>>letölthető kollégiumi foglalkozások keretterve>>

KOLLÉGIUMI FOGLALKOZÁSOK KERETTERVE

Témakörök

  1. Tanulásmódszertan
  2. Önismeret, pályaválasztás
  3. Művészet és információs kultúra
  4. Környezeti nevelés
  5. Életmód, életvitel, háztartási ismeretek
  6. Egyén és közösség
  7. Magyarság, nemzetiségi lét, európaiság

Az alapprogram végrehajtásához szükséges kötelező foglalkozások éves órszáma

 

TÉMAKÖRÖK

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14.
évfolyam

Tanulásmódszertan

4

3

3

-

-

Önismeret, pályaválasztás

3

3

4

3

2

Művészet és információs kultúra

3

3

2

4

5

Környezeti nevelés

2

2

2

2

3

Életmód,életvitel, háztartási ismeretek

4

4

4

5

5

Egyén és közösség

3

3

3

3

2

Magyarság, nemzetiségi lét, európaiság

3

4

4

3

3

Összesen

22

22

22

20

20

 

Mit tervezünk?

  1. Tanulásmódszertan

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14.
évfolyam

4 óra

3 óra

3 óra

2 óra

-

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1. A kollégista tanulók általános iskolai eredményeinek feltérképezése.
Ismerkedés a tanulók tanulási szokásaival, módszereivel. Küszködik-e valaki speciális tanulási problémával? Például diszlexiás, nem tud helyesen írni, hibásan olvas, szövegértési gondjai vannak, stb. A meglévő eredményekre, az egyéni beszélgetés tapasztalataira, valamint konkrét írás, és olvasás, szövegértési felmérésre támaszkodunk.
2.Ki- hogyan osztja be a tanulási idejét? Mennyire hatékony a tanulási idő kihasználtsága? Például lényegre törő, tervszerű, tudatos, tétovázó, lassú, fáradékony, figyelmetlen, pontos, stb. A tanulás helyes sorrendisége, koncentráció fokozása, fáradékonyság kiküszöbölése, stb.

  1. Tanulási módszerek ismertetése, az értő- hatékony tanulás megcélozása. A pontos szövegértés, az összefüggések feltárása, a tartós bevésés gyakorlása.
  2. Könyvtárhasználat, Internet használat, dokumentumok elemzése, jegyzetelés, források gyűjtése, stb.

10.

1.Tervek, célok megfogalmazása. Személyre szóló beszélgetések. Mit szeretnék máképpen csinálni?
2. Az idegen nyelv tanulás speciális módszerei. A kollégiumban milyen lehetőségek segítik a nyelv tanulást, hogyan lehet az eszközökhöz hozzáférni.
3.Könyvtárhasználat (házi dolgozat, kiselőadás összeállítása, irodalom gyűjtés, jegyzetelés).

11.

1. A szaktárgyak tanulásának speciális módszerei.
2. Az önművelés lehetőségei, az olvasás szépsége. Konkrét élmények feldolgozása.
3. A szakvizsgára, érettségire történő felkészülés módszerei.

12.

1. Az érettségire történő felkészülési terv összeállítása (idő ütemezése, tételek kidolgozása, irodalom összeállítása, tudás ellenőrzése).
2. Pályázat írás bemutatása, gyakorlása.

2. Önismeret, pályaválasztás

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14. évfolyam

3 óra

3 óra

4 óra

3 óra

2 óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1.Mi motivált, hogy az adott iskolát választottam? Vannak-e konkrét ismereteim a választott szakmáról, vagy a szüleim döntöttek a szakmaválasztáskor? Elképzeléseim, terveim.
2. Milyennek látom önmagam? Fontos-e a külsőm önmagam számára? Mennyi időt töltök el a tükör előtt? El tudom-e fogadni önmagam olyannak, mint amilyen vagyok? Vannak-e gátlásaim? Mi az amit szeretek magamon? Külső és belső értékeim.
3. Van-e önbizalmam? Milyen a társaimhoz való viszonyom? Például kellően határozott vagyok-e, vagy tétovázó, gátlásos, lassú és ügyetlen? Min változtassak, hogyan tegyem?

10.

1. Kapcsolatom a családommal, barátaimmal. (Nyitott, őszinte, közvetlen, vagy nehezen oldódó, zárkózott, óvatos.) Hogyan alakítható ki az „ideális” kapcsolat.
2. Beszélgetés az előítéletről, a másság elfogadásáról. Fejleszthető-e az empátia és a tolerancia képesség? Hogyan tegyem?
3. Beszélgetés a diákszerelemről? A szerelem kifejeződése művészeti alkotásokon keresztül (képzőművészet, költészet, zene).

11.

1.Fiúk-lányok kapcsolata, erkölcsi értékek. Az őszinteség, bizalom, nyitottság, megbízhatóság.
2.Értékek, értékrendek, hagyományos és modern erkölcsi felfogások. Melyiket érzem magaménak, mi az amit követni szeretnék? Érvek-viták.
3.A társadalom és egyén kapcsolata (konfliktusok, tűrőképesség, alkalmazkodás, önmegvalósítás). Szemelvények, újságcikkek gyűjtése, feldolgozása.
4.Pályaválasztás-dokumentumok tanulmányozása. Álmok, vágyak, realitások.

12.

1.Önismeret és pályaválasztás. Milyen kihívásoknak kell megfelelni pályaválasztáskor (személyiségjegyek összegyűjtése, csoportosítása).
2. Álláskeresési technikák, munkaügyi szervezetek, fogalmak ismertetése. Kiadványok, hirdetések, Internet lehetőségek tanulmányozása.
3.Önéletrajz írás, szituációs játékok (munkaadó és munkavállaló találkozása). Riportkészítés.

13-14.

1.Hol és hogyan pályázzak? Lehetőségek, kiadványok megismerése, a pályázat írás szempontjai.
2. Konkrét pályázatok írása.

3. Művészet és információs kultúra 

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14. évfolyam

3 óra

3 óra

2 óra

4 óra

5 óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1. A művészet és a valóság kapcsolata. Mi a szép? Élmények, benyomások gyűjtése.
2. Egyéni ízlés, közízlés. Divat, hóbort. Példák gyűjtése az öltözködésről, frizurákról, megjelenésről, megnyilatkozásokról, kapcsolatokról… Kamaszkor és a „polgárpukkasztó” magatartás.
3. Művészeti élmények, benyomások gyűjtése, feldolgozása. (Természeti szépség, vers, zene, képzőművészet, színházi élmény.)

10.

1. Az alkotás öröme, szépsége. Személyes példák feldolgozása.
2.Ismerkedés Tata épületeivel, köztéri szobraival, a város természeti szépségeivel.
3.Tatán élt és ma élő művészek alkotásaival, életútjával történő ismerkedés.

11.

1. Informatikai és számítástechnikai ismeretek. Internetről információk gyűjtése, önálló kiselőadás összeállítása a számítástechnika eszközeinek alkalmazásával.
2. Könyvtárhasználat. Irodalom összeállítása egy szabadon választott művészeti alkotás bemutatásához.

12.

1. A népművészet megismerése, élő néphagyományok gyűjtése.
2. Népdalok, néptánc. Táncház szervezése.
3.Jeles ünnepeink, és a népszokások. (Farsang, Húsvét, Pünkösd, Karácsony, stb.) Öltözködés, összejövetel szokások, ételek-italok, vendégvárás.
4. Alkotó technikák kipróbálása (nádsíp készítés, kosár fonás, kalács sütés, tojás festés, gyöngyfűzés, hímzés, fafaragás).

13-14.

1. Multimédiás eszközök használata. ECDL vizsgához segítségnyújtás.
2. Kiemelkedő magyar tudósok és művészek életútjának, alkotásainak bemutatása.
3. Ismerkedés a világörökséghez tartozó művészeti alkotásokkal.
4. Milyen legyen a XXI. században élő művelt ember?
5.Érdeklődésre számot tartó aktuális kiállítás, koncert, vagy színházi előadás megtekintése. Az élmények, vélemények feldolgozása.

4. Környezeti nevelés 

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14.
évfolyam

2 óra

2 óra

2 óra

2 óra

3 óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1.A lakóhely, környezet megismerése (növény és állatvilág, vizek minősége, utak állapota, szennyvízelvezetés, csatornázottság). Környezetvédelmi problémák megfogalmazása a tanulók megfigyelései alapján.
2.A kollégiumi szobák, a közösen használt helyiségek állapotának felmérése. Mit tegyünk, hogy otthonosabb, szebb és egészségesebb legyen környezetünk? 

10.

1.Globális környezetvédelmi problémák összegyűjtése (például levegőszennyezettség, vizek állapota, a felmelegedés problémája, az ipari szennyezés gondjai, stb.) Ki a felelős? Mit tehetünk, hogy csökkentsük a Föld szennyezettségét? Hogyan fokozható a problémák iránti érzékenység?
2. Hogyan csökkenthetők „a fogyasztói társadalom” környezeti ártalmai? (Például közlekedés, csomagolás, stb.)

11.

1.Ismerkedés Magyarország nemzeti parkjaival, természetvédelmi területeivel. Növény és állatfajok, ökológiai problémák megismerése. A látásmódunk, környezettudatos szemléletünk formálása, erősítése.
2. Ismerkedés a világörökség magyar vonatkozásaival. Az értékek óvása, védése, megbecsülése.

12.

1.Lakóhelyünk környezetében előforduló ipari és mezőgazdasági szennyeződések előfordulása. Kié a felelősség? Mit tegyünk, hogy a szennyeződés megszűnjön?
2.A szelektív hulladékgyűjtés fontossága, ne sajnáljuk az időt és fáradtságot a hulladék különválogatására.

13-14.

1.Beszélgetés vásárlási, fogyasztási szokásokról, környezetvédelmi szempontból.
2. Környezetvédelmi mozgalmak tevékenységeivel való ismerkedés.
3.Saját felelősségünk megfogalmazása, az egészséges környezet megvalósulásáért. Hitvallásunk és napi viselkedésünk összhangjának megteremtése a környezetszennyezés visszaszorításának érdekében.


5. Életmód, életvitel, háztartási ismeretek

Időkeret:

9.  
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14. évfolyam

4 óra

4 óra

4 óra

5 óra

5 óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1. Az egészséges napirend összeállítása. Az egyéni és a kollégiumi napirend összhangjának megteremtése.
2. Beszélgetés a személyi higiéniáról, a helyes a testápolási szokások kialakításáról (tisztálkodás, fogmosás, láb és körömápolás, stb.).
3. Testi és lelki változások a serdülő korban. Fiúk és lányok testi, lelki, érzelmi különbségei és hasonlóságai.
4. Az egészséget károsító szokások (egészségtelen táplálkozási szokások, dohányzás, alkohol fogyasztás, kábítószerezés, játékfüggés, stb.) kialakulása, veszélyei, felkészítés az elutasításukra.

10.

1. A másság elfogadása (empátia, tolerancia). Beszélgetés a közösségről, a bennünket körülvevő társakról, az egymást elfogadni képes magatartásról.
2. A kommunikáció lehetőségei (az érthető közlés, az egymásra odafigyelés, az érdeklődés, az érvelés, a kérdésfeltevés, a mondanivaló pontos megfogalmazása).
3. Konfliktushelyzetek megoldása. Szituációs játékok, beszélgetések.
4. Milyen a jó közösség? Egymás iránt érzett felelősség, mások segítése.

11.

1. Milyen feladatok vannak egy háztartásban? Létezik-e a családon belül munkamegosztás? A férfi és a nő szerepe a családban. Beszélgetés, vita.
2. Hogyan éljünk együtt a sérült, fogyatékos embertársainkkal? Kinek milyen tapasztalata van ezen a területen? Mit kellene másképpen csinálni? A személyes felelősség megfogalmazása, az önzetlen segítségnyújtás.
3. Családi költségvetés tervezése, összeállítása. Hogyan lehet takarékoskodni?
4. A mozgás szerepe a jó közérzetünk és egészségünk megőrzése érdekében. Ki mit sportol? Beszélgetés a mozgásszervi elváltozásoktól (rossz testtartás, púposság, görnyedt hát, lúdtalp, stb.). Hogyan javíthatók a hiányosságok?

12.

1. Környezetünk veszélyforrásai (környezetszennyezés, egészségtelen lakáskörülmények, rossz családi viszonyok, testi-lelki terror). Hogyan háríthatók el az akadályok? Mit tegyek egy adott szituációban? Problémafelvetés és megoldási javaslatok.
2. Mit kell tenni katasztrófa esetén (árvíz, tűzvész, sugárveszély, ipari szennyezés, stb.)? Milyen szervezetei vannak a katasztrófa-elhárításnak?  Milyen módon tudok kapcsolatot teremteni a különböző elhárító szervezetekkel (tűzoltóság, katasztrófavédelmi felelős, környezetvédelmi hivatal, stb.)?
3. Elsősegélynyújtás, vetélkedő, szituációs problémák megoldása.
4. A szabadidő tartalmas eltöltésének lehetőségei. Ki mivel tölti szabadidejét, hogyan fokozható az értelmes szabadidős tevékenység?
5. A szülői felelősség, a családi élet szervezése.

13-14.

1. Fiatalok lakáshoz jutásának esélyei. Milyen előtakarékossági lehetőségek vannak, hogyan oldható meg a lakáshoz jutás?
2. A jövedelem beosztása, takarékosság, célok kitűzése, tervezés, ütemezés.
3. A szabadidő sokoldalú, értelmes eltöltése, relaxációs technikák megtanulása (sport, kirándulás, közös összejövetelek, tánc, stb.)
4. „Függőséghez” vezető szokások megelőzése (alkohol, drog, játékautomata, kártya, stb.).

 

6. Egyén és közösség  

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14.
évfolyam

3óra

3 óra

3óra

3 óra

2óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1. Az egyén szerepe az iskolai és a kollégiumi közösségben. Hogyan építhető be az egyéni napirend a kollégiumi közösség rendjébe?
2. Beszélgetés az illemről. Szituációs játékok, viselkedéskultúra adott szituációban.
3. Beszélgetés a barátságról. Mi alapján választok barátot? A „jó barátság” ismérvei, személyiségjegyek gyűjtése, csoportosítása.

10.

1. Jogok és kötelességek. Van-e összefüggés a jogok gyakorlása, és a kötelességek teljesítése között? Ismerem-e a jogaimat? Mit tegyek, ha sérelem ér?
2. A diákönkormányzat szerepe, jogai és lehetőségei.
3. Hogyan oldjam meg, ha konfliktusba keveredek? Szituációk megbeszélése, elemzése. Konfliktusoldó technikák megismerése.

11.

1. A modern nemzetállamok (az Alkotmány, politikai pártok és ideológiák, az önkormányzatiság).
2. Beszélgetés a választásokról, törvényhozásról, igazságszolgáltatásról.
3. Megjelenés és viselkedés (alkalomhoz illő öltözet, kommunikáció, társas kapcsolatok). Szituációk felsorolása és elemzése.

12.

1. Önértékelés (külső és belső személyiségjegyek felsorolása, értékelése). Önmagam menedzselése.
2. A család szerepe, működése a XXI. században. Példák gyűjtése, beszélgetés, vita.
3. Hogyan oldjam meg a problémáimat? Szituációk felsorolása, elemzése, megoldási javaslatok.

13-14.

1. A munka világa és a munkaerőpiac működése. Álláskeresési technikák, lehetőségek megismerése.
2. Hogyan működnek a „fejvadász cégek”? Önéletrajzok, pályázatok írása.

 

7. Magyarság, nemzetiségi lét, európaiság

Időkeret:

9.
évfolyam

10.
évfolyam

11.
évfolyam

12.
évfolyam

13-14. évfolyam

3 óra

4 óra

4 óra

3 óra

3 óra

Évfolyam

Tartalmak, tevékenységek

9.

1. Bemutatom szülőföldemet. A lakóhely bemutatása, helytörténeti anyag felhasználásával.
2. Hagyományok, kultúr és  sportprogramok lakóhelyemen. A kollégium szervezeti felépítésének megismerése. Hogyan kapcsolódhat be a diák a diákönkormányzat munkájába?

10.

1. Magyarország és Európa a múltban. A csoport által választott téma feldolgozása.
2. A diákjogok, alapvető emberi jogok. Kiselőadás, beszélgetés, vita.
3. A nemzetiségek és etnikai kisebbségek a mai magyar társadalomban. Az anyaország, illetve az anyaországon kívül élő nemzetiségek jellemzői.
4. A település legfontosabb igazgatási, egészségügyi, kulturális és szolgáltató intézményeinek megismerése.

11.

1. A határainkon túl élő magyarság helyzete, törekvése, lehetőségei (Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Vajdaság). Kiselőadás, beszélgetés.
2. Az Európai Unió jellemzői. Elvárások, lehetőségek. Ki, mit céloz meg a közeljövőben kihasználni a lehetőségek közül? Beszélgetés.
3. Filmvetítés. A határainkon túl élő magyarság életének bemutatása.
4. Kiselőadás az emberi jogokról. Beszélgetés, vita.

12.

1. Kirándulás a csoport által választott közeli terület megismerése. Tervezés, felkészülés, részvétel, értékelés.
2. A továbbtanulás lehetőségei (célok, tervek, lehetőségek, elvárások).
3. Testvériskolai kapcsolatok megismerése (Finnország, Hollandia, Németország). Hogyan vehetek részt a meghirdetett programokon?

13-14.

1. A magyar kultúra és tudomány kiemelkedő eredményei. Kiselőadás (szemelvények, filmbejátszások), beszélgetés.
2. Emberi jogok szervezeteinek megismerése. Hogyan érvényesítsem jogaimat? Kihez forduljak, ha jogsérelem ér?
3. Magyarok a világban. Múlt, jelen és jövő. Kiselőadás, filmvetítés, beszélgetés.